Praxi jsem si vybrala v Bohnicích, protože mě i přes to, že
jsem si jí musela hradit, toto zařízení lákalo nejvíc. V žádosti jsem uvedla,
že mě zajímá práce se seniory a především aktivizace seniorů a tak jsem byla zařazena jako stážista na pavilon
34 - oddělení zdravotně sociální péče, kde mi bylo slíbeno, že se mi bude
věnovat Mgr. Ergoterapeutka a tamní Sociální pracovnice.
První den (pondělí
11.7.) jsem se dozvěděla, že chybí pečovatelky (protože dovolené a nemoci a děti...) a že tedy na první dva dny
budu s pečovatelkami u přímé obslužné péče na oddělení, abych poznala všechno.
Poznala jsem ale hlavně nevraživost pečovatelek vůči mé osobě a hlavně jsem
všem způsobila velkou zábavu svou neznalostí, když jsem třeba netušila, co
znamená slovo "kapna", jak se polohuje ležící osoba s dekubity a
hlavně když jsem vůbec neměla zdání, kde najdu žínky a mycí pěnu. Chudáci
senioři, které jsem dostala na starosti, rvala jsem se s jejich váhou při
přebalování a mytí a hlavně mi všechno trvalo dlouho. Když jsem požádala o
pomoc u opravdu velkého pána, dva pečovatelé mi ukázali, jak
se s ním hýbe a že to není přece žádný problém a opět mě s pánem nechali
samotnou. Ostatní pečovatelé seděli u cigaretek na terase, pozorovali mě oknem
a dobře se bavili. Jak jsem byla vděčná za ty roky v divadle, kde je taková
nevraživost běžná a že díky tomu docela dost vydržím!!!
Ve středu se situace nezměnila, pečovatelky stále nejsou. Na
čtvrtek bylo pečovatelek kupodivu dost a tak jsem byla přiřazená do kuchyně, do
které má v nejbližších dnech přijít hygienická kontrola a bylo třeba tam
uklidit. V kuchyni se dělají jen snídaně a svačiny, ostatní jídlo se vozí z
Bulovky. Snídaně a svačiny připravuje Mgr. Ergoterapeutka s paní Kuchyňskou,
která maže chleby, vaří typické nemocniční kakao a čaj, myje nádobí a v
mezičase vytírá chodby, sociální zařízení (!) a uklízí kanceláře personálu. V
kuchyni byla docela špína, které se paní Kuchyňská neuměla zbavit a protože z
divadla vím, na co si diváci ohledně úklidu stěžují, využila jsem tedy těchto svých zkušeností a vycídila kuchyň tak,
že každý, kdo vešel do kuchyně, zíral, jak se tam najednou udělalo čisto.
V pátek bylo pro změnu pečovatelek ještě míň - na 41 klientů
zůstaly dvě... a já. Z vedlejšího pavilonu byl na pomoc přivolán volný sanitář,
já ho vyfasovala a měla jsem ho mít k ruce. Já!!! Ale dali jsme to, včetně
koupání, i když jsme kafe a cigaretky s druhou, zkušenou skupinou, která už
měla hotovo, nemohli absolvovat.
O víkendu jsem byla rozhodnutá, že do blázince už nikdy nepůjdu,
ale protože jsem od přírody nesmírně hamižná a už jsem praxi měla zaplacenou,
tak jsem si za svůj peníz chtěla ještě něco užít a tak jsem v pondělí byla opět
u předávání služby, aniž jsem doufala, že se mi odhalí tajemství zamčených
skříní s nápisy "Aktivizační pomůcky", či že se mi otevře záhadná 13.
komnata s názvem "Reminiscenční místnost".
Jedinou změnou bylo, že jsem se dostala na druhou část
pavilonu, kde bylo méně ležících, ale stejně všichni, včetně těch docela dobře
chodících, měli pleny. Na volání klientů, že potřebují za záchod, existuje
jediná odpověď: "Máte plenu!"
Pečovatelek už bylo dost a já jen "přicmrdávala" -
občas mi řekli, abych udělala tu či onu klientku, abych vyhodila špinavé pleny,
převlékla postel, uklidila po koupání koupelnu z nejhoršího..., samostatnost mé
osoby byla krajně nežádoucí. Tak jsem to tak nechala a začala jsem chodit na
terasu žvanit s klienty, kde jsem se je vlastním způsobem snažila nějak aktivizovat.
Zalévali jsme truhlíčky s květinami, krmili místního páva Alberta, povídali si
o vaření, o dětech a s pány pak o zážitcích z vojny a s děvčaty... A k nevelké radosti
personálu jsme se občas docela nahlas smáli.
Jako poslední lahůdku mi místní personál dal nakrmit
umírající a stále nahlas sténající paní, která opravdu silně sténala i přes
morfinové náplasti. Během hodiny jsem do ní dostala půl Nutridrinku a
vzpomínajíc na teorii, objala jsem paní kolem ramen, hladila jí po vlasech a do
ucha dělala ŠŠŠ jako malému nemocnému dítěti a paní pak usnula a skoro půl
hodiny docela tiše a klidně spala...
Neklidnému pánovi na invalidním vozíku, který měl tendenci
vstávat a musel být k němu přikurtován a proto opravdu zuřil, jsem vysvětlila,
že měl zlomenou nohu a než se to zahojí, nesmí z vozíku vstávat. Pochopil to a
zklidnil se víc, než když na něj paní Ergoterapeutka zvedla hlas (on si to
kupodivu nenechal líbit a vynadal jí do línejch cikánek, byť to byla blondýna :-))
Taky ale po mně jednou letěl hrnek s čajem, ale hrnek byl plastový a já stejně stačila uhnout...
Co se týká denního režimu, pochytila jsem asi toto:
6:45 - předání směny (ke každému klientovi krátce, jak byl klidný v noci, kolik dostal
utlumujících a jiných léků, zda a jakou měl stolici a pod.)
7:00 -7:40 - posezení
personálu na sesterně nebo na terase
7:45 - 8:15 - ranní
hygiena (víceméně jen přebalení klientů,
já měla tendenci mýt obličej a dámy alespoň symbolicky učesat. Známky dentální
hygieny jsem neviděla, jen jedna pacientka si vyžadovala zubní kartáček a pastu
- vše dostala). V rámci ranní
hygieny na pokojích první aktivizace: Na každém pokoji puštění TV. (Mnoho ležících klientů na TV nevidí,
protože jí mají bokem a tak mají ve svém zorném poli hlavně vysoký, bílý
strop...)
8:15 - 8:50 - posezení
personálu na sesterně nebo na terase
8:50 - 9:30 - snídaně,
krmení klientů
9:30 - 10:00 - rozdávání
léků klientům - sestra připraví léky, pečovatelka nutí klienty léky spolknout a
zapít. (Ale vcelku v klidu, klienti jsou
zvyklí a nedělá jim to problém.)
od 10:00 - každodenní aktivizace - v místnosti
vedle jídelny paní Mgr. Ergoterapeutka zapne TV, kdo z klientů chce a může se
pohybovat, přijde se dívat na program, který terapeutka zvolí. Nezažila jsem možnost výběru programu.
10:15 - cca kolem
12:00 - posezení personálu na sesterně nebo na terase, podle počasí se i
ležící klienti vyvezou na postelích na terasu. V tomto čase i třídění vypraného
prádla a doplňování oblečení a zásob do skříní na pokojích. Hlídání, aby
klienti měli dostatek tekutin. Není výjimkou, že na terase ležící senior
dostane napít od pečovatele, který má v druhé ruce zapálenou cigaretu.
Kolem 12:00
přiváží obědy. Jednou se stalo, že obědy přivezli až po 14:00 hodině. Ale
většinou se kolem poledne už obědy roznáší na jídelnu a na pokoje.
Po obědě do 13:15
- posezení personálu na sesterně nebo na terase
13:15 - 13:30 - odpolední
hygiena - kontrola plen, přebalování
Od 13:30 - koupání:
Každý den se koupe jeden pokoj. Pánové jsou oholeni, stříhají se nehty na rukou
(na nohy dochází pedikérka, ale tu jsem neviděla), mezitím se převléknou
postele a vydezinfikují se věci v pokoji
včetně matrací. Když se někdo koupat nechce, je vyslechnut a vykoupán.
Po koupání do 15:00
posezení personálu na sesterně nebo na terase
15:00 svačina
Pak už jen posezení na terase nebo v sesterně, papírování, příprava na padla, večeře, večerní hygiena.
Noční jsem neměla.Klient nesmí mít na vybranou, protože pak by si moc poroučel (bylo mi řečeno, když jsem se ležící dámy ptala, jak vysoko chce mít pod hlavou). Když je venku teplo, musí být přece teplo i klientovi a není důvod, aby měl svetr. Pečovatelka, která tuto práci dělá již 32 let, ví dobře, co takový klient potřebuje. Klientům se většinou tyká. Na klienty se zbytečně nesahá a udržuje se od nich odstup.
Abych zase práci personálu až tak moc nehanila - přes den
průběžně kontrolovali pleny a pitný režim. Hodně znečištěný klient byl vždy
umyt a převlečen. Klienti dostávali pravidelně najíst (i když množství nedokážu
posoudit, občas se některý z klientů zastavil u výdejního okénka kuchyně a
loudil "alespoň kousek suchého chleba". Paní Kuchyňská většinou dala
a i něčím namazala. Ke klientům měla nejlidštější přístup ze všech
zaměstnanců...)
Kdybych vše výše napsané měla shrnout do jedné věty, tak
napíšu, že základní stupeň Maslowovy pyramidy je prakticky splněn,
teoreticky podle výkazů je splněn i druhý, třetí a možná i čtvrtý stupeň. Ale
nevím - jsou to mé zážitky jen dvou týdnů, kdy bylo dusno a počasí větším
aktivitám opravdu asi moc nepřálo. A zcela určitě i můj pocit, že koncem týdne
čilí klienti byli po víkendu dva dny spící a zcela zjevně jakoby léky utlumení,
protože personál chtěl mít klidný víkend, je mylný.
Snad díky tomu, že jsem ve škole dávala pozor, podařilo se mi z
těžce dementní dámy dostat souvislou větu. Podařilo se mi to pohlazením,
úsměvem, držením za ruku a čekáním, opravdu dlouhým čekáním, na těch pár slov.
Ale řekla, co chce a když jsem jí to splnila, bylo vidět, že je to správně a že
má radost.
Podařilo se mi získat pozornost jiné dámy, která je celé dny zcela
nepřítomná a jen se dívá na jedno místo na stěně. Při krmení jsem na ní mluvila
a pak jsem se zkusila zeptat, jestli jí maminka říkala Hanko nebo Haničko. Paní
otočila hlavu a našla si mě a dlouze se mi dívala do očí. Když jsem opakovala
křestní jméno a přitom jsem jí pohladila po vlasech, usmála se.
A takových drobných "radostí" jsem tam měla víc.
Když jsem oběhla pokoje se "svými" klienty, abych
se s nimi rozloučila, bylo to až překvapivě vřelé a srdečné. I nějaká ta
slzička ukápla. A dokonce i já jsem měla na mále, když jsem při odchodu zaslechla
klienty, sedící ve skupince na terase, jak si mezi sebou říkají (a nevěděli, že
je ještě slyším), že je škoda, že odcházím a že by bylo fajn, kdyby takoví,
jako já, byli všichni.
A už konečně závěrem se vrátím ke spolužákově otázce, o které
jsem psala na začátku - K čemu nám ta škola vlastně byla?
Nevím, co to dalo ostatním, ale mně ukázala cestu,
kterou by to mělo jít a v Bohnicích jsem si vyzkoušela, že touto cestou to
opravdu jde.
A té poslední věty od klientů si nesmírně vážím a díky ní mi to všechno stálo za to. A moc jim přeju, aby se co nejdřív dostali do prostředí, ve kterém se budou cítit jako doma a bude jim tam fajn.
Dost desiva situace v socialni oblasti. Budes v této svere pokracovat nebo si uz konecne das pokoj a zacnes zit normalne? :D
OdpovědětVymazatCIAO SELVAGGIA!!! MISHA
Já a začít žít normálně?
OdpovědětVymazatNo.
Credo di no...
No di certo...
In nessun caso...
Forse sa prossima volta... :D